Thema's: vrouwenkiesrecht
Verenigingsverband
Anno 1882 waren vrouwen volgens de letter van de wet niet uitgesloten
van het kiesrecht: zij mochten kiezen en konden gekozen worden. Maar Aletta's
verzoek aan de gemeenteraad van Amsterdam om haar op de kieslijst te plaatsen,
werd geweigerd. Opeens heette 'de geest der wet' belangrijker te zijn.
Wel werd in de nieuwe grondwet van 1887 voor de zekerheid alleen gesproken
over mannelijke ingezetenen van Nederland, waardoor de vrouwelijke volgens
geest en letter van de wet geen kiesrecht bezaten.
Snel zag Aletta Jacobs de voordelen in van het strijden voor vrouwenkiesrecht
in verenigingsverband. Vrouwen uit het hele land bundelden hun krachten.
In 1894 werd de Vereniging voor Vrouwenkiesrecht opgericht, afgekort tot
VVK. In 1895 werd ze presidente van de afdeling Amsterdam, in 1903 presidente
van het landelijke bestuur. Dat was een zware functie. Zij was het gezicht
van het vrouwenkiesrecht en diende dus overal aanwezig te zijn. Met anderen
trok ze het land door om propagandalezingen te geven, ze schreef in kranten
en tijdschriften om de redelijkheid van het vrouwenkiesrecht nogmaals
uit te leggen, ze organiseerde congressen en bijeenkomsten en onderhield
internationale contacten. In 1922 werd de jarenlange strijd beloond. Voor
het eerst gingen vrouwen naar de stembus, omdat sinds 1919 de wet dat
toestond, naar de letter èn de geest.
Tegenspraak: "Het aanrecht is haar recht!"
Mannen hadden de wet gemaakt die vrouwen buitensloot, en mannen moesten
diezelfde wet weer veranderen. Daar hadden zij moeite mee. Sinds de Vereniging
voor Vrouwenkiesrecht in 1894 was opgericht, bestond daarmee de discussie
over het recht op kiezen en gekozen worden. Behoudende naturen in de politiek
deden wat zij konden om de vooruitgang tegen te houden. Alle argumenten
en strategieën werden weer eens van stal gehaald, inclusief doorzichtige
cirkelredeneringen. Kiesrecht zou onvrouwelijk zijn en dus zou een 'echte'
vrouw nooit kiesrecht willen bezitten, de man zou van nature verstandiger
zijn dan de vrouw of was alzo geschapen door God en veelal was het enige
tegenargument een hartelijk gelach. Tegenstanders bedachten dat 'de Nederlandse
vrouw' tevreden was zonder kiesrecht. En het Algemeen Handelsblad wist
zeker "dat een vrouw, die op kiesrecht aanspraak maakte, eerst moest
beginnen de wet te eerbiedigen". Zou het heus? Want volgens die wet
werd zij juist uitgesloten van het kiesrecht.
De antieke opvatting heerste: het recht van de vrouw bevond zich met het
aanrecht in het huiselijke domein. Toch wonnen andersdenkenden. In 1922
trokken vrouwen naar de stembus en sindsdien wordt de aanrecht-opvatting
alleen nog verkondigd in plaatsen waar nooit een helder licht schijnt.
Redes en publicaties
De redes en publicaties van dr. Aletta Jacobs liggen verspreid in talloze
kranten en tijdschriften. Geluidsopnamen zijn er voorzover bekend niet.
Wel is er een aantal bronnen bekend, die veel informatie leveren over
haar werkzaam bestaan en in mindere mate haar persoonlijke leven. De belangrijkste
bron is haar autobiografie
Herinneringen
verschenen in 1924. Haar omvangrijke tweedelige
Reisbrieven
uit Afrika en Azië beneevens eenige brieven uit Zweden en
Noorwegen (1913), bevatten haar indrukken van de wereldreis die ze
in 1911 en 1912 met Mrs Carrie Chapman Catt maakte.
Degene die meer wil weten, vindt een goed beginpunt in het Aletta Jacobs
Archief dat bij het IIAV
is. Dit bevat veel over de grote thema's uit het leven van Aletta Jacobs,
evenals een groot aantal brieven aan haar gericht. Tegelijkertijd is het
aanwezige materiaal een uitgangspunt voor verder onderzoek. Zo is inventarisnummer
408 een kopie van Aletta's artikel 'De strijd tegen facultatieve steriliteit',
dat gepubliceerd werd in het Nederlandsch Tijdschrift voor Geneeskunde
van 1898, deel 1, pagina's 656-663. Het is aannemelijk dat het Tijdschrift
meer van haar hand gepubliceerd heeft. Iedere zoektocht naar redes of
publicaties van Aletta Jacobs dient dan ook hier te beginnen; de inventaris
is opvraagbaar.
Internationale connecties
Als presidente van de landelijke Vereniging voor Vrouwenkiesrecht (VVK)
maakte Aletta Jacobs deel uit van een mondiaal netwerk. Steeds meer landen
c.q. vrouwen verenigden zich in de Wereldbond voor Vrouwenkiesrecht, ofwel
de
International
Woman Suffrage Alliance. (IWSA) Zij waren verbonden door idealisme, en
een aantal van hen ook door innige vriendschap. De Amerikaanse dominee
Anna
Shaw en haar vriendin Lucy B. Anthony gelden als een mooi voorbeeld daarvan.
Zij deelden werk, idealisme en liefde door samen te werken voor de National
American Women Suffrage Association (NASWA), onderdeel van de Wereldbond.
Uiteraard kenden zij de doortastende VVK-presidente Jacobs van congressen, wederzijdse bezoeken en uiteraard gemeenschappelijke vriendinnen. Tot hen behoorde zeker
Rosa
Manus die zo'n dertig jaar lang bij de vele congressen en bijeenkomsten
vaak functioneerde als de vrouw achter de schermen, alles organiserend,
alles overziend, maar niet als degene die de belangrijkste toespraak hield.
Ook met Aletta Jacobs onderhield zij vriendschapsbanden.
Aletta Jacobs werkte ook voor de IWSA. Met de Amerikaanse voorzitster
Carrie
Chapman Catt ging ze in 1906 naar Oostenrijk en
Hongarije
om daar het vrouwenkiesrecht te propaganderen.
|